Strategia 2018-2021

Turun Lintutieteellisen Yhdistyksen strategiset tavoitteet vuosille 2018–2021 ovat seuraavat:

Yleiset tavoitteet

• TLY on merkittävin lintuharrastuksen, linnustonsuojelun ja lintuihin liittyvän kansalaistutkimuksen edistäjä Varsinais-Suomessa. TLY tunnetaan ja sitä pidetään luotettavana asiantuntijatahona.

• Tietämys Varsinais-Suomen linnustosta, sen muutoksista ja tärkeistä lintualueista paranee. Tietoa hyödynnetään linnustonsuojelussa.

• Yhdistys kasvaa: jäsenmäärä on kauden lopussa 1 400.

• Jäsenpohja laajenee yhä enemmän Turun lähiseudun ulkopuolelle.

• Nuorten aktiiviharrastajien määrä kaksinkertaistuu. Nuoret harrastajat ovat vahvasti mukana yhdistystoiminnassa.

Suojelu ja tutkimus

• Yhdistyksellä on ajantasainen linnustotieto kaikilta toimialueen tärkeiltä lintualueilta. Näiden alueiden linnustoarvoja uhkaaviin maankäyttösuunnitelmiin puututaan.

• Jokaisen Varsinais-Suomessa pesivän lintulajin pesimäkannan koko ja sen kehitys tiedetään.

• Yhdistyksen suojelurahastoon kerätään lahjoituksia, joita hyödynnetään sopivissa suojeluprojekteissa.

• Kehitetään Jurmon lintuaseman toimintaa aseman toimintastrategian mukaisesti.

• Yhdistyksen arkistossa ja jäsenillä vain paperisena olevan vanhan havaintoaineiston digitointi aloitetaan.

Lintuharrastuksen edistäminen ja jäsenpalvelut

• Lisätään lintukävely- ja lintupaikkaopastustoiminnan määrää koko toimialueella.

• Kehitetään monipuolista lapsille ja nuorille kohdennettua toimintaa.

• Hyödynnetään ja markkinoidaan yhä enemmän BirdLife Suomen valtakunnallisia tapahtumia.

• Parannetaan jäsenille suunnattujen retkien ja muiden tapahtumien laatua jäsenistön toiveiden mukaisesti.

• Panostetaan jäsenlehden laatuun ja jatketaan havaintokatsausten julkaisua.

Yhdistystoiminnan kehittäminen

• Etsitään järjestelmällisesti uusia aktiiveja sekä lisätään aktiivien koulutusta ja tukea.

• Muutetaan toimintaa ammattimaisemmaksi ja yhtenäisemmäksi.

• Lisätään viestintää ja parannetaan sen laatua kaikilla kanavilla.