Liity Ukuliverkkoon

TLY ylläpitää kaikille avointa sähköpostilistaa Ukuliverkkoa. Ukuliverkossa voi keskustella kaikesta lintuihin tai lintuharrastukseen liittyvästä kuten havainnoista, harrastusvälineistä, linnustonsuojelusta, lintujen määrittämisestä jne. Keskustelun ulkopuolelle on kuitenkin rajattu kesyt häkkilinnut ja siipikarja.

Ukuliverkkoa  käytetään TLY:n järjestämistä tapahtumista tiedottamiseen. Ukuliverkossa voi ilmoittaa myös muiden tahojen järjestämistä lintuihin ja muuhun luontoon ja luontoharrastukseen liittyvistä tapahtumista. Ukuliverkkoon ilmoitetut lintuhavainnot eivät ohjaudu yhdistyksen havaintotietokantaan, vaan ne on ilmoitettava Tiira-lintutietopalveluun.

Liittyminen

1. Ukuliverkkoon liitytään osoitteessa: https://groups.google.com/forum/#!forum/ukuliverkko/join
  2. Kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja klikkaa: ”Tilaa”. Toisinaan tähän kohtaan ilmestyy myös vahvistusruutu, josta pitää vielä klikata: ”Vahvista” ja sitten vihreän oikein-merkin ilmestymisen jälkeen uudelleen: ”Tilaa”:
  • Älä ota huomioon verkkosivulla näkyvää tekstiä: ”Vain tämän ryhmän kirjautuneet jäsenet voivat lukea ryhmää ja kirjoittaa viestejä”, sillä se ei koske sähköpostilistaa.
  • Ukuliverkon tilaajilla ei tarvitse olla Gmail-osoitetta tai Google-tiliä.

3. Muutaman minuutin kuluttua saat viestin, josta klikkaa: ”Liity tähän ryhmään”.

• Jos haluat  liittyä sähköpostilistalle muulla kuin Gmail-osoitteella, älä klikkaa painiketta: "Liity tähän ryhmään", vaan sen sijaan vastaa saapuneeseen viestiin lähettämällä se takaisin.
  • Viestiin ei tarvitse kirjoittaa mitään.

• Liittymisen jälkeen saat sähköpostiisi vastauksen otsikolla: "Olet liittynyt ryhmään Ukuliverkko".

4. Gmail-osoitteella liityttäessä selaimeen aukeaa verkkosivu, jossa kerrotaan, että liittyminen onnistui.

Viestien lähettäminen Ukuliverkkoon
Ukuliverkkoon tarkoitetut viestit lähetetään osoitteeseen ukuliverkko (ät) googlegroups.com. Lähetettävien viestien suositellaan olevan lyhyitä. Pitkissä keskusteluketjuissa on huomaavaista poistaa vastausviestistä siihen kertyneet vanhat viestit niiltä osin kun ne eivät liity omaan viestiisi. Keskustelu Ukuliverkossa tapahtuu omalla nimellä.

Eroaminen

1. Lähetä tyhjä viesti ilman otsikkoa siitä sähköpostiosoitteesta, jolla listalta haluat poistua osoitteeseen: ukuliverkko+unsubscribe@googlegroups.com.
  2. Muutaman minuutin kuluttua saat vahvistusviestin siitä, että sähköpostilistalta poistuminen on onnistunut.

Osoitteenmuutos
Jos sähköpostiosoitteesi muuttuu, eroa sähköpostilistalta vanhalla osoitteellasi ja liity sähköpostilistalle uudella osoitteellasi. Moderaattorit eivät tee osoitteenmuutoksia, vaan jokaisen on tehtävä se itse.

Ongelmia?
Ukuliverkkoon voi lähettää viestejä vain sähköpostiosoitteesta, jolla on liitytty Ukuliverkkoon. Jos viestisi ei mene perille, tarkista, oletko lähettänyt viestin oikeasta osoitteesta, etkä esimerkiksi jonkun samassa taloudessa asuvan Ukuliverkkoon kuulumattoman osoitteesta.

Jos Ukuliverkko ei pysty toimittamaan viestejä johonkin osoitteeseen, tilaaja joutuu ns. bouncing-listalle ja viestien lähettäminen hänelle lopetetaan. Yleisin syy bouncing-listalle joutumiseen on tilaajan sähköpostilaatikon täyttyminen. Myös jotkin roskapostisuodattimet saattavat estää Ukuliverkon viestien perille menon. Ukuliverkon moderaattorit seuraavat bouncing-listaa ja tarvittaessa lähettävät sille joutuneille englanninkielisen tiedustelun, johon vastaamalla tilaaja saa Ukuliverkon jälleen toimimaan. Jos epäilet joutuneesi bouncing-listalle, eikä tiedusteluviestiä kuulu, ota yhteyttä moderaattoreihin.

Muista netiketti!

Tiedustelut moderaattoreilta hannu.allonen (ät) fimnet.fi tai karlund.jari (ät) gmail.com